söndag 16 mars 2014

Sluta slå på dig själv!

Allt för ofta hör jag tjejer klanka ned på sig själva och sin kropp! Jag har själv varit en av de tusentals tjejer som talar nedlåtande med sig själv. Jag har kallat mig själv tjock, odisciplinerad, lat, otränad, jag har hört mig själv säga att jag har tjocka armar, för stora fötter, hängiga tuttar, ja ni vet hur det brukar låta..
Jag har "bantat" till och från hela mitt tonåriga/vuxna liv, haft ett "allt eller inget" tänk både när det gäller kost och träning, och varje gång jag har fallit tillbaka i osunda vanor har jag slagit på mig själv och inte fattat varför det aldrig funkat!
Idag vet jag varför! Jag har hittat nyckeln till min personliga framgång, och jag tänkte dela den med er!

Den första nyckeln hittade jag när jag förstod att det faktiskt finns en sjukdom som heter sockerberoende. En sockerberoende person har, likt en alkoholist, ett väldigt känsligt belöningscentra i hjärnan. Vi har ofta låga nivåer av "må-bra-hormonerna" serotonin och dopamin och försöker omedvetet "självmedicinera" oss genom att äta livsmedel med högt sockerinnehåll, på så sätt får vi ett tillfälligt uppsving av det vi saknar, men försätter oss också i en biokemisk obalans och i ett beroende, den onda spiralen är igång!

För en sockerberoende person funkar det inte att ta lite godis, eller att ha en "ätardag", det funkar helt enkelt inte att var sådär lagom som vi skulle vilja!
Det är som att be alkoholisten att BARA ta ETT glas vin varje dag eller i veckan.. ni förstår ju hur det skulle sluta!
Så, räcker det inte att ta bort godis, kakor, läsk och andra uppenbara sockerfällor då?
Tyvärr! Det gör ju inte det, hjärnan och kroppen är listigare än så! Det gäller att även minimera källor med högt kolhydratinnehåll, dolt socker och sötningsmedel.
Det föll sig därför naturligt att min kost mer och mer började likna LCHF/Paleo.
När jag eliminerade ALLT socker kunde jag helt plötsligt hålla mig på banan! Det som utifrån sett verkar strikt och "svart eller vitt", har för mig blivit en trygg plats, där jag kan koppla av och där jag inte längre behöver brottas med sockermonstret var dag!

(mer om just sockerberoende hittar du  här )

Min andra nyckel handlar om hur jag ändrade min inre dialog.
Jag kom tidigt i livet i kontakt med NLP och mental träning, redan i högstadiet faktiskt. Hur vi pratar med oss själva är helt avgörande i hur vi lyckas, både när det gäller vad vi tycker om oss själva och hur vi presterar.
Matar du dig själv med negativa tankar, så blir det din inre sanning.
Jag började mata mig själv med positiva tankar och påståenden och jag vägrade lyssna när de negativa tankarna ville få fäste.
Istället för att klanka ner på min kropp, började jag att uppskatta den. När tankarna ville vandra mot något område på min kropp som jag inte var helt nöjd med, så tvingade jag mig själv att fokusera på något bra. Istället för att straffa mig själv med att ta bort mat och banta, ändrade jag mitt tänk, jag lovade min kropp att jag ska ta hand om den och TILLFÖRA mat som är hälsosam!
Istället för att träna för att bli smal, lovade jag att träna för att bli stark och ge kroppen möjlighet att få orka och att få vara frisk.
Det kanske låter simpelt, men prova! Ställ dig naken framför spegeln och säg minst tre bra saker om dig själv och din kropp varje dag, så ska du få se att det börjar hända saker inom dig!

Med detta vill jag säga, ta hand om dig och din kropp, älska dig själv och sluta vara dum, ta vara på varje dag, gör något du mår bra av, ge dig själv en klapp på axeln då och då och hitta "DIN" väg!


Kram Tess



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar