måndag 18 augusti 2014

Glutenfria muffinsbröd

Jag ger ju inte Charlie strikt lågkolhydratkost, men jag vill gärna dra ned på onödigt gluten och socker! 
Vanligtvis har vi inte bröd hemma, jag tycker det räcker med det han får i skolan/fritids, fast ibland bakar jag något bröd och då brukar han bli glad! 
Detta bröd har ganska högt kolhydratinnehåll (inget för viktminskare eller strikta), men är gluten, mjölk och sockerfritt. 
Jag smakade en bit och tyckte faktiskt att jag fick till det! ;) 


3 dl bovetemjöl 
2 dl mandelmjöl
1 dl hasselnötter 
1/2 dl linfrö
1/2 dl chiafrön
2 msk fiberhusk 
1/2 tsk salt
3 tsk brödkrydda 
1 tsk bikarbonat
3 små morötter (finrivna)
6 ägg
2 dl vatten 

Sätt ugnen på 200 grader (varmluft).
Pensla en muffinsform med kokosfett. 
Riv morötterna.
Blanda de torra ingredienserna.
Vispa samman ägg och vatten, blanda samman med det torra och morötterna. 
Låt svälla ca 3-4 minuter.
Klicka upp i muffinsformen, strö över lite chiafrön, grädda tills bullarna fått höjd och färg, ca 6-10 minuter (prova med sticka). 



Lycka till! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar