måndag 25 augusti 2014

Långkok på högrev (pulled beef)


I morse satt jag igång ett långkok, som fick stå och gotta sig i ugnen på hundra grader ända tills det var dags för middag! 
Så smidigt sätt att laga mat, gott som tusan är det också! 

Recept
1 kg högrev (gärna krav/gräsbeteskött) 
2 morötter
4 vitlöksklyftor
1 gul paprika 
1 gul lök
2 schalottenlökar 
3 lagerblad
Färska, hackade örter (jag tog timjan, persilja, oregano idag) 
Salt, peppar 
2 dl vatten 
1 msk kalvfond 

Jag grovhackade lök och grönsaker, gav köttet lite stekyta, saltade och pepprade rejält runt om. Sedan slängde jag i resten av ingredienserna i stekgrytan, satt på locket, sedan fick den stå i ugnen på 100 grader i ca 8h! 
Innan servering "trådade" jag upp köttet 
med en gaffel. 




Hoppas det smakar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar