tisdag 24 september 2013

Sockerfria blåbärsmuffins och min syn på socker och barn


Idag hade Charlie skogsutflykt med förskolan. Dom ska ha med sig en liten matsäck. Jag kan tycka att det räcker med en frukt eller liten smörgås, men tyvärr så finns det de, som skickar med kakor, bullar, rån och dyligt! Dessutom bjuder barnen varandra, vilket gör att mitt barn får i sig skit som jag helst vill att han ska slippa få i sig! När Charlie har sett och fått smaka kakor av andra barn, ja då tjatar han och tycker det är tråkigt med bara frukt, såklart! Egentligen önskar jag ju att det var nolltolerans för socker i förskolan, men jag förstår att jag inte kan bestämma över andras barn! Ibland önskar jag att folk tänkte över hur mycket socker deras barn faktiskt får i sig på en vecka!! Det ska firas ett barn på förskolan med glass, det är äppelmos på filen/gröten, det är snabbmakaroner, flingor, fruktyoghurt, det ska fredagsmysas, fås lördagsgodis, fika hos mormor, ätas glass efter simmis osv! 
Vissa tycker att jag är överdriven, att det är synd om Charlie som aldrig får ditten och datten! Men jag håller inte med!! Om man vill mysa med sitt barn, måste det innebära gotta? Närhet, kärlek, uppmärksamhet och att göra roliga saker tillsammans kan väl vara bra mycket mysigare?! Vi lär våra barn tidigt att belöna sig med mat och sött, vilket jag anser kan skapa sjukdom, övervikt och stört ätbeteende som vuxna! 

En annan anledning till att jag inte vill ge Charlie mycket socker och gluten, är att både jag och hans pappa lider av sjukdomar som är ärftliga och kan triggas igång av fel kost!! Vi har Chrons och Hypothyreos, två autoimmuna sjukdomar som man helst inte vill föra vidare! 
När folk säger, - Guuud, man måste väl kunna äta allt, det är så extremt och överdrivet!! , då vill jag bara att dom ska tänka ett varv till! Nej, alla människor kan inte äta allt!! Punkt!! Har man Chrons, Hypothyreos, Fibromyalgi, Diabetes, IBS eller annat, så bör man ta hänsyn till det, lära sig vad som förvärrar/förbättrar sjukdomen! Det kannas ansvar, inte överdrift! 

Hursomhelst.. det jag egentligen skulle berätta var att jag och Charlie i morse bakade små blåbärsmuffins (utan socker och gluten) som han fick ta med sig i matsäck. Ett bättre alternativ till kakor! Vi gjorde en plåt, så nu finns det att ta fram från frysen!

Här är receptet
2 dl mandelmjöl
1 tsk fiberhusk
1 dl kokos
2 tsk vaniljpulver
1 tsk bakpulver 
2 ägg
0,75 dl smält smör
1 1/2 dl frysta blåbär 

Gör såhär
Vispa ägg och vanilj fluffigt! 
Tillsätt smöret.
Blanda de torra ingredienserna och blanda ner i smeten.
Rör ner de frysta blåbären. 
Klicka upp i små muffinsformar på muffinsplåt.
Grädda på 175 grader i ca 5-7 min. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar