torsdag 28 november 2013

Torsk i äggsås!

Torsk i äggsås, så simpelt, så gott!! Barndomsminnen! 
Glömmer aldrig den där dagen när mamma hade gjort just torsk i äggsås, jag var runt nio år och jag hade fått för mig att jag hatade fisk! 
Sur och trumpen, satt jag armarna i kors och sa: 
- JAG TÄNKER INTE ÄTA!!! 
Min mamma sa lugnt och stilla, att visst, är du inte hungrig så låt bli! Men du ska veta att när du kommer smygandes om två timmar och vill ha en macka, då värmer jag torsken! 
Sagt och gjort! Visst kom jag smygandes, hungrig som en varg!! Mamma värmde torsken och jag satt sur vid bordet. 
Jag petade i maten, luktade.. Surade lite till, sen stoppade jag sakta en liten tugga i munnen.. 
OMG!! Det var bland det godaste jag ätit!! Jag skottade i mig allt, bad om lite till, och mamma smålog och sa:
- Säg aldrig mer att du inte tycker om fisk! 

Nä, jag älskar fisk!! :) 

Här kommer mitt recept på torsk i äggsås..

Recept 4 personer
600 g torsk
6 dl vispgrädde 
25 g smör
1/2 fiskbuljongtärning 
4 kokta ägg
Dill 
Salt 
Vitpeppar 

Skär torsken i lagom stora bitar, salta och vitpeppra. 

Koka upp grädde, smör, buljong och en nypa vitpeppar. Sänk värmen till medel och låt såsen reducera ned till en tjockare konsistens. Rör om regelbundet. 
Smaka av. 

När du är nöjd med konsistens, tillsätt då torsken. Sänk värmen till lägsta och låt torsken gå klart. Tillsätt sedan hackade ägg och dill. 


Jag åt kokta brysselkål till torsken idag, men jag kan även rekommendera blomkålsmos, brockolimos, eller blomkålsris till! 

Hoppas det smakar! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar