onsdag 12 februari 2014

Pulled beef a'la tacostyle, med tortillachips!


Jag fick tag på en fin bit krav/gräsbetat högrev när jag storhandlade sist, så det får bli pulled beef idag! 
En Croc pot står på önskelistan, men än har den inte hittat hem, så jag får hålla till godo med stekgrytan så länge!
Jag slängde in grytan i ugnen på 100 grader i morse, och där får köttet stå och gosa sig i minst 8 timmar! 
Tanken är ju att köttet skall bli mört och trådigt.

Recept
1 kg högrev
0,5 tsk Liquid smoke
1 msk fond
1 msk spiskummin 
0,5 msk paprikapulver 
0,5 tsk torkad koriander 
0,5-1 tsk salt
0,5 tsk chiliflakes 
0,5 tsk svartpeppar 
3 morötter
1 burk krossade tomater
3 finhackade vitlöksklyftor
1-2 gula eller röda lökar
2,5 dl vatten 

Skär bort eventuella hinnor på köttet.
Placera köttet i en stekgryta. Gnid in köttet med salt och kryddor, häll över tomatkross, fond, liquid smoke och vatten. Skiva löken och skala och hacka morötterna, placera dem sedan i grytan. 
Ställ in grytan, med locket på, i ugnen på 100 grader, i ca 8h 
Ös över sky och vänd köttet var tredje timme. 
När köttet är klart, drar du isär det med två gafflar.





Jag serverade min Pulled beef med sallad, guacamole, en klick crème fraîche (hoppa över crème fraîche om du vill ha mejerifritt/paleo) och egengjorda torrillachips (recept från www.undervarttak.se)
Supergott! 

Recept på tortillachips

5 dl mandelmjöl
2 äggvitor
1 tsk havssalt
1 tsk lökpulver
1 tsk vitlökspulver
½ tsk spiskummin
½ tsk chilipulver
½ tsk paprikapulver
½ tsk cayennepeppar

Sätt ugnen på 150 grader.
Blanda mandelmjölet och kryddorna.
Tillsätt äggvitan.
Vispa med elvisp tills det blir en deg, knåda ihop med händerna. 
Kavla ut degen tunt mellan två bakplåtspapper, dra bort det ena och lägg det andra, med degen på, på en plåt. Skär sneda snitt, som du vill ha chipsen, då är det lätt att bryta loss när det är färdiggräddat! 
Grädda i 10-15 min. 


Hoppas det smakar!


Croc pot, on my wish list! 

Såhär ser flaskan med Liquid smoke ut. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar