onsdag 15 januari 2014

Lammfärsbullar i gräddig tomatsås

Har du inte provat lammfärs, tycker jag du ska göra det! Färsen är len, lättsmält och framförallt god! 
Idag fick det bli lammfärsbullar i gräddig tomatsås, en rätt som verkligen går hem hos hela familjen! 


Recept 

Sås
2 schalottenlökar 
2 vitlöksklyftor
1 burk Mutti Polpa tomatkross (överlägsen smak) 
1 tsk torkad basilika
1/2 tsk timjan
1 1/2 msk Italiensk fond
4 dl grädde
1/2 tsk nymald svartpeppar 
Salt 
Olivolja
Hacka lök och vitlök fint och låt den svettas i olivolja tills den blivit mjuk. 
Tillsätt kryddorna och rör runt. 
Tillsätt sedan tomatkross, fond och grädde. Låt puttra på svag värme en stund, smaka av. 

Lammfärsbullar 
500 g lammfärs
1 msk Italiensk fond
1 ägg
1 tsk torkad basilika 
1/2 tsk timjan
Salt, svartpeppar

Knåda ihop och forma till bullar. 
Lägg lammfärsbullarna i såsen och låt de puttra ca 10 minuter, rör försiktigt då och då. 
Klart att servera! 

Idag valde jag att göra tomater och zucchini i ugnen och servera till, jättegott! 
Jag klyftade tomaterna, saltade och pepprade, sedan torkade jag dem i ugnen ca 15-20 minuter, på 175 grader, vilket gör dem mjuka och söta, och tomatsmaken kommer verkligen fram! 
Zucchinin skivade jag, saltade och pepprade samt ringlade över lite olivolja, sen fick den stå i ugnen ca 5 min på 175 grader. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar